آموزش فن بیان و مهارت های گویندگی


فن بيان و مهارت های گويندگی

فن بيان چيست؟

فن بيان اصطلاحي است که در سال هاي اخير بسيار مورد توجه قرار گرفته و به طبع براي بسياري از افراد واژه اي آشنا به شمار مي رود ، در يک تعريف ساده فن بيان را مي توان توانايي سخن گفتن و انتقال پيام مورد نظر به بهترين شکل ممکن در هر شرايط مکاني و زماني دانست . به اين معنا که فارغ از جايگاه و موقعيت اجتماعي خود و مخاطبان با استفاده از کلمات ساده و صريح پيام مورد نظر را به بهترين شکل ممکن به مخاطبان انتقال داد . 

اما به منظور ارائه تعريف فن بيان به صورت علمي و صحيح ابتدا بايد به معناي واژه هاي تشکيل دهنده آن اشاره کنيم . فن به معناي راه ، روش و تکنيک است و بيان به معناي سخن گفتن بنابراين فن بيان به معناي آشنايي ، تسلط و به کار بردن روش ها و تکنيک هاي سخن گفتن است . 

آشنايي با مهارت فن بيان در هر موقعيت اجتماعي مي تواند کليد گشايش بسياري از مشکلات و موانع موجود با شد ، اما براي برخي حرفه ها مانند گويندگي آشنايي ، تسلط و به کار بردن تکنيک هاي فن بيان نه تنها لازم که ضروري و غير قابل اجنتاب است . 

خرید دوره فن بیان و مهارت های گویندگی
 

فن-بيان-چيست 

پيشينه فن بيان 

اگرچه  فن بيان به معنا و مفهوم امروزي آن مبحثي جديد و نوين به شمار مي رود اما اهميت سخن وري و مزاياي آن از ساليان بسيار دور مورد توجه بشر واقع شده است ، به صورتي که بسياري از تکنيک هايي که امروزه مورد استفاده در مبحث فن بيان است را به ارسطو فيلسوف يوناني قرن سوم قبل از ميلاد نسبت مي دهند . 
 

راه هاي تقويت فن بيان 

با توجه به اين که آشنايي با مبحث فن بيان و کسب مهارت در کاربرد تکنيک هاي آن مي تواند در هر زمان ، مکان و موقعيت اجتماعي منجر به افزايش ميزان موفقيت افراد شود در ادامه به برخي از تکنيک هايي که منجر به تقويت فن بيان افراد مي شود اشاره خواهيم کرد :
 

شمرده صحبت کنيد

وضوح کلمات کليد موفقيت در مبحث فن بيان به شمار مي رود . با هر سرعت و صدايي که صحبت مي کنيد مراقبت کيفيت و وضوح کلمات خود باشيد . به اداي صحيح کلمات بسيار توجه نمائيد . يکي از مهمترين اقداماتي که در راستاي افزايش وضوح کلمات مي توان انجام داد کاهش سرعت است . اولين تاثيرسرعت بالاي در سخن گفتن کاهش وضوح کلمات است . 

با اعتماد به‌ نفس صحبت کنيد

احساس کنيد حرفي که مي‌زنيد، متعلق به خودتان است. با تمام اعتمادبه‌نفسي که در دنيا وجود دارد، صحبت کنيد. فرض کنيد ميخواهيد با کاراته‌ بازي، تعدادي بلوک محکم را بشکنيد. اندکي ترديد باعث ميشود به جاي بلوکها دست‌هاي شما بشکنند.

به چيزي که مي‌گوييد اعتقاد داشته باشيد

عدم اعتقاد داشتن به مطالبي که در مورد آن ها صحبت مي کنيد بيش از انچه که شما فکر مي کنيد بر کيفيت سخراني شما تاثير خواهد گذاشت و بسيار بيش از آنچه که فکر مي کنيد براي  مخاطبان ملموس و قابل درک خواهد بود .

انسان وقتي در مورد موضوعي صحبت مي کند که به آن اشراف و اعتقاد دارد با هيجان و اعتماد هب نفس خاصي صحبت مي کند .و اين هيجان و اعتماد به نفس را به مخاطبان خود نيز انتقال مي دهد . 

خودپرستي را کنار بگذاريد

مايک تايسون جمله معروفي دارد که مي گويد در زنگي خود فروتن و متواضع باشيد در غير اين صورت زندگي شما را فروتن و متواضع خواهد کرد .

براي تمرين کردن مهم این ست که در کلاس ها و کارگاه هايي شرکت نمائيد که افراد با سطح تحصيلات و سوابق بيشتري حضور دارند ، از اين طريق هم بر دانش و اطلاعات خود خواهيد افزود و هم در راستاي آموزش فروتني و تواضع خود اقدام نموده ايد . 

بايد در زندگي فروتن باشيد، اگر فروتن نباشيد، زندگي شما را فروتن ميکند.

با صدايتان با ملايمت رفتار کنيد

  • داشتن صداي صاف ، شفاف و رسا يکي از رازهاي جذب مخاطب است . براي حفظ صدا در بهترين حالت ممکن مي توان از روش هاي زير استفاده کرد . 
  • با الگوهاي صحيح تنفس آشنا شويد . در زمان برزو استرس و اضطراب نفس هاي عميق بکشيد . 
  • زياد آب بنوشيد . نوشيدن آي همانطور که مي دانيد فوايد زيادي بريا سلامتي افراد دارد .سيراب نگه داشتن بدن مي تواند تاثير به سزايي در حفظ سلامتي تارهايي صوتي داشته باشد . 
  • از فرياد زدن و صحبت کردن با صداي بلند بپرهيزيد . داد و فرياد و صحبت کردن با صداي بلند به تارهاي صوتي شما آسيب وارد خواهد کرد و منج ربه ايجاد گره در تارهاي صوتي شما خواهد شد . 
  • حداقل 8 ساعت در شبانه روز و ترجيحا در شب  بخوابيد. يک صداي خسته و خواب آلوده بريا هيچ مخاطبي جذاب و گيرا نخواهد بود . 
  • از زمزمه کردن بپرهيزيد . زمزمه ، نجوا و پچ پچ کردن نيز مانند فرياد زدن و صحبت با صداي بلند براي تارهاي صوتي شما مضر خواهد بود . 
  • با رعايت اين اصول مي توانيد از موهبت صدايي صاف و شفاف بهره مند گرديد . 

آموزش فن بیان و مهارت های گویندگی
 

راه-هاي-تقويت-فن-بيان 

حواستان به وضع نشستن يا ايستادنتان باشد

دِوُر اعتقاد دارد طرز نشستن يا ايستادن هم مي تواند سخنراني شما را تحت‌تأثير قرار بدهد. صاف ايستادن يا نشستن به شما اجازه مي دهد به خوبي نفس بکشيد و صداي‌تان قدرت نفوذ بيشتري داشته باشد. کمي تکان دادن سر هم مي تواند مفيد باشد. اگر چانه تان را بالا ببريد و سرتان را کمي کج کنيد، مي توانيد طنينِ صداي تان را کم کنيد و در نتيجه صداي تان شفاف تر به گوش برسد. او مي گويد: «اگر شانه هاي تان به هم نزديک باشد و به سمت سرتان قوز داشته باشد، بخش بزرگي از قدرت بالقوه ي صداي خود را از دست مي دهيد.»


مراقب زير و بَم صداي‌تان باشيد

صحبت کردن با صدايي که از از زير و بم زيادي برخوردار است غالبا نشاه اضطراب و استرس گوينده و عدم تسلط کافي بر محتوا و مطالب مورد ارائه است ، به همين دليل کنترل کردن زير و بم صدا در تمام طول سخنراني يکي از فاکتورهاي بسيار مهم و مورد توجه است . 

تمرين کنيد

براي ارائه يک سخنراني موفق  مانند هر مبحث ديگري به تمرين نياز داريد . اولين دليل براي تمرين کردن کسب تسلط بر محتوا و مطالب مورد نظر است . دليل دوم شبيه سازي است و دليل آخر کاهش ميزان اضطراب و استرس است . با رعايت اين نکات مي توانيد از ارائه يک سخنراني موفق و بي نقص اطمينان حاصل نمائيد . 


گويندگي چيست؟ گوينده کيست ؟

گويندگي عمل انتقال دادن افکار و مفاهيم بواسطه صحبت کردن با رعايت اصول و قوانين خاص است  و گ.ينده شخصي است که بواسطه تمريم مستمر و ممارت در تقويت و پروش اندام هاي صوتي خود و همچنين با گذراندن دوره هاي آموزشي گويندگي با اصول و قوانين اين حرفه آشنا شده. از ملزومات ورود به حرفه گويندگي فن بيان قوي ، آشنايي با اصول و قوانين گويندگي ، داشتن دايره وسيع اطلاعات عمومي و غيره است . 


دوره های آموزشی فن بيان و مهارت های گويندگی

با توجه به کاربرد وسيع فن بيان و تاثير گذاري آن برکليه ابعاد زندگي و همچنين اهميت کسب اين توانايي به صورت تخصصي براي بسياري از حرفه ها از جمله گويندگي ، در سالهاي اخير دوره هاي آموزشي فن بيان و مهارت هاي گويندگي با استقبال چشمگير علاقه مندان مواجه شده است . 

در اين راستا مراکز آموزشي معتبر زيادي اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشي گويندگي و فن بيان کرده اند . مرکز آموزش مجازي پارس يکي از مراکز معتبر آموزشي است که با ارائه بسته هاي آموزشي فن بيان و مهارت هاي گويندگي علقه مندان را در کسب مهارت هاي مورد نياز و اخذ مدرک فن بيان و مهارت هاي گويندگي  ياري مي رساند . 


معرفی کتاب فن بيان و مهارت های گويندگی

با توجه به اهميت آشنايي با مبحث فن بيان و تاثيرات همه جانبه آن بر کليه ابعاد زندگي فردي و اجتماعي افراد مطالعه کتاب هاي معروف و معتبر در اين زمينه به کليه علاقه مندان توصيه مي شود . در اين راستا به معرفي برخي آثار سودمند در اين زمينه خواهيم پرداخت .

  1. قدرت بيان به قلم برايان تريسي
  2. فن بيان به قلم احمد حلت 
  3. چگونه فوق العاده صحبت کنيم ؟ به قلم محمد پيام بهرام پور

با توجه به اهميت مبحث فن بيان شرکت در دوره هاي آموزشي فن بيان و مهارت گويندگي و مطالعه  در اين زمينه به کليه علاقه مندان اين مبحث توصيه مي شود . 

مدرک فن بیان و مهارت های گویندگی 

 معرفی-کتاب-فن-بيان-و-مهارت-های-گويندگی

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس